بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

آگهی استخدام

مطالب بیشتر
کد خبر : ۱۵۴۹۰۴
معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۴۰

مرتضی براتی در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، ضمن معرفی کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با بیان اینکه نظام اختراعات کشور با چالش‌های مختلفی روبه‌رو است، اظهار داشت: این مسائل در سه بخش پیش از ثبت اختراع، حین ثبت اختراع و بعد از ثبت اختراع وجود دارند.
وی با بیان اینکه، در مرحله قبل از ثبت اختراع، مشکل مهم عدم آگاهی مخترعان و مبتکران از ادبیات و قوانین و مقررات این حوزه است، افزود: همچنین حقوق مادی و معنوی اختراع همچنان از هم تفکیک نشده اند و دانشگاه‌ها تمام حقوق مادی و معنوی پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها را از آن خود می‌بینند.
براتی ادامه داد: از سوی دیگر اختراعات عمدتاً توسط اشخاص حقیقی از جمله دانشجویان و اعضای هیات علمی انجام می شود و به منظور ارتقای رتبه هیات علمی، برخورداری از امتیاز استعدادهای درخشان، تسهیلات سایر نهادها یا دریافت جایزه و گواهینامه‌ها در جشنواره ها دنبال می شوند.
بیشتر بخوانید

آغاز برنامه‌های حمایت کانون مدیریت دارایی‌های فکری از ثبت اختراعات

وقتی اختراعات در برخی دستگاه‌ها به سرقت می‌روند!

مالکان فکر، حقوق و قوانین خود را به چالش کشیدند

امسال یکصد اختراع بین‌المللی در کشور حمایت می‌شود




وی گفت: این در صورتی است که حق اختراع، ابزاری برای حفاظت از دارایی فکری به منظور رفع مشکل در صنعت از طریق ساخت، عرضه، فروش و صادرات محصول یا فرآیند و ثروت‌آفرینی تعریف شده و هدف اصلی اختراع بحث تجاری سازی آن است یعنی این اختراع باید به مرحله محصول برسد و مخترع از آن نفع ببرد.
برنامه‌های معاونت عملی در حمایت از دارایی‌های فکری/ ارایه ۲۰ خدمت
معاون سیاست‌گذاری و توسعه اکوسیستم کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی همچنین در خصوص خدمات و برنامه‌های کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری بیان کرد: به‌ منظور شکل‌گیری و ارتقای قابلیت‌های اکوسیستم نوآوری ایران در توسعه و بهره‌برداری از دارایی‌های فکری، مجموعه تمهیدات و برنامه‌های حمایتی ویژه‌ای از سوی این مجموعه اتخاذ شده است.
وی افزود: در این راستا، استفاده از توان و ظرفیت بخش خصوصی و تقویت و توانمندسازی کمی و کیفی کارگزاران سرلوحه مجموعه کانون در تلاش برای ساختن اکوسیستم نوآوری با محوریت توسعه دارایی‌های نامشهود به عنوان گزاره ارزش در این اکوسیستم قرار دارد.
براتی با بیان اینکه، در تحقق اهداف ابلاغی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، چهار محور تعریف شده است، ترویج و فرهنگ سازی، حمایت از حفاظت دارایی‌های فکری، تدوین اسناد راهبردی مدیریت دارایی‌های فکری و تدوین اسناد حقوقی مرتبط با دارایی‌های فکری را به عنوان این چهار محور نام برد.
وی تصریح کرد: همچنین ذیل این محورها ۲۰ خدمت قرار است به مخاطبان این حیطه از قبیل دانشگاه‌ها، شرکت‌ها و فناوران ارائه شود که برخی از آنها آماده بهره‌برداری است و شیوه‌نامه‌های مرتبط در فهرست خدمات و حمایت‌ها در سایت کانون به آدرس patentoffice.ir قابل دسترس مخاطبان است.
براتی با بیان اینکه، پورتال مجموعه کانون مدیریت دارایی‌های فکری از مهر ماه برای ارسال درخواست حمایت از ثبت اختراعات از مسیر معاهده همکاری‌های پتنت (PCT) در دسترس متقاضیان قرار دارد، افزود: در این مدل نوین، فرآیند اجرایی درخواست با تاکید بر شبکه کارگزاری بوده و فناوران دانشگاهی و شرکتی با حمایت اختصاصی سازی شده خدمات را دریافت خواهند کرد.

برچسب ها:

ارسال نظرات

کارآفرینان آینده

مطالب بیشتر